ЗМІ про нас

Колонка Андрія Горохова для ресурсу Liga.net: «Міжнародні рейтинги і Україна: можливість або вирок»

Рейтинги інвестиційної привабливості – не оцінка успішності країни, але саме вони відіграють значну роль у формуванні міжнародного іміджу

07.02.2020

Конкуренція – визначальний фактор у всіх сферах життя і бізнесу. Вона існує як на індивідуальному, так і на корпоративному рівні. Однак в дискурсі про реформи і розвиток України багато хто забуває про те, що конкуренція також визначає успішність країни на глобальному рівні.

Україна проводить реформи не “в вакуумі”, вона змагається з десятками країн, яким необхідний капітал для розвитку. Як обігнати конкурентів і запропонувати вигідніші умови для інвесторів, щоб залучити цей капітал, обговорювали експерти на Всесвітньому економічному форумі в Давосі.

В обговореннях інвестиційної привабливості розмова часто зводиться до оцінки міжнародних рейтингів, таких як Doing Business Світового банку або Індекс привабливості країни для венчурного і приватного акціонерного капіталу (The Venture Capital and Private Equity Country Attractiveness Index 2018 – IESE Business School).

На жаль, в Україні часто неправильно інтерпретують їх результати: рейтинги розглядаються в ізоляції від глобального контексту, а результати спрощуються в пошуках гучних заголовків. Часто негативних. Наприклад, відповідно до Індексу привабливості країни для венчурного і приватного акціонерного капіталу, Україна впевнено покращувала свої показники з 2015 року, але при цьому опустилася на цілих п’ять позицій. Вся справа в конкуренції.

За цей час Україну обігнали п’ять країн: Кенія, Нігерія, Ботсвана, Вірменія і Сербія.

Чи означає це, що Україна розвивається повільніше, ніж країни Африки, а також пропонує інвесторам умови гірші, ніж Вірменія? Зовсім ні! Безумовно варто розглядати Кенію як знакову історію успіху в Африці. Країна піднялася на цілих 27 позицій за три роки. З іншого боку, згідно з даними МВФ, чистий приплив іноземних інвестицій в Україну в 2018 році був на 54,8% більше, ніж в Кенію. Крім того, в 2019 році зростання ВВП Кенії продовжувало уповільнення, тоді як наша економіка продовжує прискорюватися.

Потрібно розуміти, що рейтинги інвестиційної привабливості – не оцінка успішності. Україна вже успішно розвивається і реформується, і може запропонувати інвесторам ще більше. Однак міжнародні рейтинги відіграють значну роль у формуванні міжнародного іміджу України. А наш негативний імідж, створений роками хаотичних комунікацій з інвесторами, стримує великих гравців від входження в економіку країни.

Питання корупції є в цьому випадку, напевно, одним з найяскравіших прикладів. Як влучно зазначив на Українському сніданку в Давосі крупний американський бізнесмен і інвестор Девід Рубенштейн, для міжнародного капіталу не так важлива наявність корупції, як її сприйняття. Міжнародний бізнес зацікавлений в інвестиціях в такі країни, як Україна, завдяки підвищеній прибутковості. 

Однак інвесторам також важливо уникнути сприйняття свого бізнесу як корупційного через присутність на ринку, який асоціюється з корупцією. “Люди впевнені що ви робите щось неправильно, навіть якщо ви нічого такого не робили … Україні варто попрацювати і над іміджем, і над реальним станом речей”, – підсумував пан Рубенштейн.

Україна повинна задати собі питання: чому Кенія, значно більш корумпована, ніж Україна, вважається більш привабливою для іноземного капіталу? І чи заслужено Україна є практично сусідом Кенії за Індексом сприйняття корупції (Transparency International, Corruption perception index 2019) – 126 і 137 місця, відповідно?

Як виправити ситуацію?

Відповідь проста: Україні гостро потрібні великі проекти або ініціативи, які скорегують наше міжнародне сприйняття. І ті ж рейтинги, які зараз ставлять на нас тавро, можуть стати найефективнішим інструментом.

Зрештою, не так складно проаналізувати, за рахунок чого такі, здавалося б, несподівані конкуренти обганяють нас в основних міжнародних рейтингах. Їхня методологія у відкритому доступі. Ключові напрямки, які дозволили піднятися нашим “конкурентам”, добре відомі в Україні: адміністрація податків, диверсифікація економіки, процедура відкриття і закриття бізнесу. Всього кілька масштабних реформ, націлених на поліпшення наших позицій в рейтингах, дозволили б нам демонструвати такі ж сенсаційні результати.

Крім того, можна запозичувати досвід Вірменії в створенні вільних економічних зон. Податок на прибуток, податок на додану вартість, акцизи і митні збори для високотехнологічних індустрій в таких зонах були скасовані. Це не тільки дозволило Вірменії залучити нових інвесторів, а й направити свою економіку в бік розвитку індустрій з високою доданою вартістю. Очікується, що тільки одна вільна економічна зона в Мегрі привабить 50-70 компаній з $ 100-130 млн. інвестицій.

Упевнений, що рішучі кроки дозволять Україні не тільки наздогнати, а й перегнати частину конкурентів за міжнародний капітал. Кваліфікований і працьовитий персонал, нижчий, порівняно з європейськими країнами, рівень оплати праці, природні ресурси і вдале географічне розташування, посилені якісної стратегією розвитку країни і необхідний капітал дозволять Україні знайти свій рецепт економічного дива.